Työmahdollisuuksia Varsinais-Suomen alueella – monen alan osaamista kaivataan

Aikoinaan Steve Jobs näytti tietä meille, millaisen matkapuhelimen pitää olla, vastaavasti miljardööri Elon Musk osoittaa nyt tietä sähköautojen kehitykselle, Marssiin matkaamiselle ja mikä meille tärkeintä supernopealle junaliikenteelle, joka päihittää nopeudessa jopa liikennelentokoneet. Hyperloop nimisenä kulkeva kapselijunarataa kaavaillaan Saloon ensin testaamista ja tuotekehittelyä varten, myöhemmin ehkä kaupalliseen käyttöön Turun ja Helsingin välille. Avainsanoja ovat Valmet automotive oy, Sandvik, Motonet oy, VMP Group, Meyer Turku, Hyperloop ja Toiminta ja elämyskeskus Turku.

Muutakin on meneillään. Varsinais-suomen nousukausi on tuonut lupaavia näkymiä alueen työmarkkinoille. Uudessakaupungissa Valmet automotive oy autojen kokoonpanotehdas on rekrytoinut lisäväkeä, Saloon  kaavaillaan Hyperloop kapselijunaa, Turkuun tarvitaan lisätyövoimaa kaivosteollisuuden (Sandvik) kuljetus- ja lastauskoneiden valmistukseen ja laivateollisuudelle (Meyer Turku) Mein Schiff alusten varustamiseen ja myöhempänä ajankohtana rakennettavalle venäläisomisteisen Biocad-lääkeyhtiön lääketuotantoon ja -tutkimukseen. Viimeisin uutinen oli, että muutaman vuoden sisään alkaa lähes puolen miljardin rakennushanke elämys- ja tapahtumakeskuksen muodossa Logomon viereiselle ratapihan alueelle. Töitä siis olisi tiedossa varsin hyvin Varsinais-suomessa lähitulevaisuudessa. Seikka on noussut tärkeäksi. Esko Aho palkattiin selvitysmieheksi siitä, miten Varsinais-Suomeen saataisiin rekrytoitua valtavasti insinöörejä ja diplomi-insinöörejä.

Kasvupotentiaalin realisoiminen edellyttää pitkäjänteisiä investointeja alueen infrastruktuuriin, työvoiman ammatillisen ja alueellisen liikkuvuuden edistämistä ja esteiden poistamista sekä koulutuksen ja tutkimuksen resurssien lisäystä, Aho toteaa raportissaan.

Lähde: MTV3 uutiset

Juuri nyt

VMP Group on sopinut työttömien työnhakijoiden auttamisesta työnhaun suhteen 11 Ely-keskuksen kanssa ympäri suomea. Asiakkaiden työllistymistavoite avoimille työmarkkinoille on asetettu puoleen vuoteen. Sopimus kestää tämän vuoden loppuun. VMP Group on osannut työllistää taustoiltaan hyvinkin erilaisia asiakkaitaan ikään katsomatta fyysisestä työstä johtoportaaseen saakka (TE-toimisto, Avoimet työpaikat sivu, hakusana VMP GROUP; kuva vasemmalla).

Turussakin toimipistettään pitävä Motonet oy hakee monen alan osaajia. Viimeisimmät haut voi käydä koklaamassa netissä TE-toimiston sivuilla (TE-toimisto, Avoimet työpaikat sivu; hakusana Motonet oy).

Hyperloop

Kuva: Hyperloop one – Media Release.

Uudessakaupungissa on hulinaa ollut menossa jo muutamana vuonna. Rekrytointeja järjestetään edelleen. Aivan uutta on vielä Saloon kaavailtu Hyperloop kapselijuna. Salon kaupunki ja yritys USA:sta HyperloopOne sopivat pilottiradan rakentamisesta Salon ja Turun välille. Tekes ja Salon kaupunki ovat investoineet tähän tapaukseen jo 200.000 €:a.

Nevadan autiomaahan USA:ssa HyperloopOne yhtiön testirata valmistui vast’ikään. Kotomaassa tekninen toteutus on vielä jonkun matkan päässä. Lukuisia teknisiä ongelmia on vielä ratkaisematta ja tähän tarvitaan osaavaa ja koulutettua työvoimaa. Ratkaistavana on neljä pääkohtaa: rakennuskustannukset, putken tiiviinä pito, tyhjiön ylläpito ja kitka.

Kapselijuna kulkee piikkisuorassa putkessa lähes tyhjiössä (tuhannesosa maanpinnan ilmanpaineesta). Junaa kannatetaan ja liikutetaan magneeteilla. Näin ohuessa ilmassa leijuvana kitka ei hidasta menoa. Samoin vaikuttaa ilman ohuus putkessa. Ilmanvastus on vähäistä. Suomen olosuhteisiin voi huoletta vielä lisätä lämpöolosuhteiden rajun vaihtelun ja mm. roudan vaikutuksen rakenteisiin.

Jos putkeen syntyy vuoto, ilma virtaa sisään äänen nopeudella, eikä tämä tiedä hyvää, jos kapselijunan nopeuskin on lähes samaa luokkaa. Katastrofi on väistämätön. Kapselijuna ei myöskään saa koskettaa putkea. Suurilla nopeuksilla lämmöntuotolla on tuhoisat seuraukset. Tapahtuu välitöntä sulamista ja jälleen seuraukset ovat negatiivisia. Mistään apteekin hyllyltä osia tähän projektiin ei löydy, joten on tosissaan mietittävää, kehitettävää ja tutkittavaa ennen kuin toimiva kapselijuna saadaan yleiseen käyttöön. Hyperloopiin sisältyy tyhjentävää perustutkimustyötä ja kehittämistä ennen kaupallista käyttöä.

Toiminta- ja elämyskeskus

Havainnekuva ratapihasuunnitelmasta, (kuva: Haroma & Partners).

Turkuun puuhataan lähes 500 miljoonan elämys- ja tapahtumakeskusta Logomon viereiselle ratapihantontille. Tosin rakentaminen alkaisi vasta 2020. Joten alueen työllistäjänä projekti antaa vielä odottaa itseään. Mutta toteutuessaan paitsi Logomon toiminta, myös Turku hyötyy tästä investoinnista. Rakennusprojektiin sisältyy 10.000 katsojan monitoimihalli, tornihotelli, asuintaloja, sisätilan toimintapuisto ja toimistotilaa. Hankkeen takana ovat menestys yritys Supercell ja turkulainen jääkiekkovaikuttaja.

Luvassa on boostia myös eSportille ja muulle kilpailupelaamiselle, sillä rakennushankkeessa on varattu tiloja tämänlaisellekin toiminnalle. Turku olisi samalla edelläkävijä pelialalla ainakin Suomessa, mutta myös maailmalla. Hankkeessa on otettu huomioon paljon eri ikäryhmien ihmisiä harrasteista ammattitoimintaan ja lapsista nuoriin ja oman elämän rakentajiin. Monilla on mahdollisuus rakentaa omaa tulevaisuuttaan tämän toteutuvan vision kautta. Valmistuttuaan paikka työllistäisi noin vajaat 800 henkilöä.

Mein Schiff – valtameriristeilijätilaukset

Turun Meyerin telakalla on rakennettu Mein Schiff 3,4,5 ja 6 sekä viime syksynä vesille laskettu uusittu Mein Schiff 1. Mein Schiff 2 on parhaillaan rakenteilla Turun telakalla. Se malmistuu ensi vuoden aikana. Uusi risteilijätilaus Mein Schiff 7 aluksesta odotta vielä rahoitusjärjestelyjä. (TE-toimisto, Avoimet työpaikat sivu – hakusana: meyer, sijainti :Turku; Turun Meyer Telakan ura- ja työmahdollisuuksia täältä).

Valmet automotive oy, Uusikaupunki

Opinnäytetyö tehtaalla

Valmet Automotive tarjoaa ammattikorkeakoulu-, korkeakoulu- ja yliopisto-opiskelijoille mahdollisuuden suorittaa opinnäytetyön autotehtaalla Uudessakaupungissa.

Käy tutustumassa linkin kautta liiketoimintalinjoihin.

Tästä linkistä pääset tutustumaan Valmet Automotiven avoimiin paikkoihin.

TE-toimiston avoimet työpaikat sivulla Valmet automotive oy (linkki toiseen artikkeliimme) hakee ammattiosaajia kokoonpanotehtaalleen Uuteenkaupunkiin. Työvoimaa tarvitaan monella osaamisalueella (TE-toimisto, Avoimet työpaikat sivu – hakusana: automotive, sijainti: uusikaupunki).

Tarjoamme mahdollisuutta työharjoitteluun ympäri vuoden. Työharjoittelujaksot voivat olla eri mittaisia opinnoista riippuen. Hae viimeistään 28.2.2018.

Sandvik

Sandvik on ruotsalainen monikansallinen yritys, mutta käyttää suomessa nimeä Sandvik mining and construction oy, ja joka valmistaa kuljetus- ja lastauskoneita kaivosteollisuuden tarpeisiin. Nousukauden siivittämänä kaivostoiminnan vempaimilla on kysyntää. Myös raaka-aineiden hinnat ovat nousseet. Työtä on jo yli 600:lle ihmiselle ja lisää tarvitaan (TE-toimisto, Avoimet työpaikat sivu, hakusana Sandvik; kuvassa oikealla kaivoskuormaajan moottoritila, painoa koko pelillä on yli 58 tonnia ja pyörät ovat koripalloilijan korkuisia noin kaksi metrisiä).

Biocad – lääkeala

Turkuun aiotaan rakentaa venäläisomisteisen BIOCAD biolääkealan yrityksen tuotanto- ja tuotekehitystilat. Turun alueen korkeakoulut Åbo Akademi ja Turun Yliopisto yhdessä Turun Science Park oy:n kanssa ovat yrityksen kanssa yhteistyössä.

***

Google: eSport, esports, esport arena, esport arena, Biocad, Sandvik, Uusikaupunki

Linkit:

sandvik
te-palvelut
motonet
vmp.fi

Lähteet:

Meyer Turun tiedote
TE-toimisto
TS – Turun sanomat
MTV3 Uutiset

© LTryLounais-Suomen Työllistäjät

Teksti: Arto Laine, kuvat: Arto Laine, Humak-opiskelija työ.

Vastaa

%d bloggaajaa tykkää tästä: